Kodeks walki z rakiem

 
 

skanowanie0002

WYRÓŻNIENIE ZA WALKĘ Z RAKIEM

 

Gimnazjum nr 4 im. Jerzego Brauna w Tarnowie aktywnie realizuje zalecenia  Europejskiego  Kodeks Walki z Rakiem. Jak wynika ze statystyk -Ilość zgonów z powodu raka jest w Polsce na drugim miejscu zaraz za chorobami układu krążenia” (za: raport GUS).
Prognozy są przerażające. Jeżeli społeczeństwo nie zmieni swoich niewłaściwych zachowa zdrowotnych, choroba obejmie pierwsze miejsce w tym niechlubnym rankingu!

Gimnazjum nr 4 podejmuje liczne działania upowszechniające higieniczny tryb życia, wypowiadając walkę rakowi. Ostatnio w szkole został  zorganizowany happening z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Młodzi ludzie wzięli udział w marszu przeciwników nikotyny. Odbył się również quiz dotyczący szkodliwości dymu tytoniowego i alkoholu. Wcześniej gimnazjaliści przygotowali plakaty ukazujące negatywne skutki palenia papierosów. Nie zabrakło również scenek profilaktycznych, prezentacji i filmów. Uczniowie zalecali stosowanie  codziennej diety bogatej  w warzywa i owoce oraz aktywny tryb życia.

Aby ustrzec się choroby nowotworowej potrzebna jest prewencja pierwotna, której formą  jest happening zorganizowany  w Gimnazjum nr 4 w Tarnowie.

Dbajmy o zdrowie swoich dzieci

Rodzice pamiętajcie

• Pierwsze śniadanie uważane jest za najważniejszy posiłek – dopilnujcie aby dziecko zjadało je w domu!

• Pomóżcie przygotować dzieciom do szkoły drugie śniadanie zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania!

• Mobilizujcie dzieci do aktywności fizycznej!

• Gdy Wasze dziecko jest dotknięte zaburzeniami odżywiania (anoreksja lub bulimia) skorzystajcie z porady lekarza i psychologa!

• Warto zainwestować w zdrowie dzieci i całej swojej rodziny!

Aktywność fizyczna

Badania stanu zdrowia ludności wykonane przez GUS w 2006 roku wykazały, że najbardziej popularną u młodzieży formą spędzania wolnego czasu jest oglądanie TV i czytanie. Z form  odpoczynku czynnego wymieniany był głównie spacer. Aktywniejsze formy ruchu preferuje mniej niż połowa uczniów. Jedynie 10% dziewcząt i 20% chłopców uprawia jakąś dyscyplinę sportu. Mała aktywność ruchowa i niewłaściwa dieta sprzyjają:

• pogarszaniu wydolności i sprawności fizycznej,

• pogarszaniu postawy ciała i występowaniu wad postawy ciała,

• nadwadze i otyłości.

Winą za występującą obecnie tendencję do ograniczania aktywności ruchowej należy obciążyć zdobycze cywilizacji, jak np. samochód, winda pozwalające uniknąć wysiłku, czy TV i komputer zapewniające wygodną, niemęczącą rozrywkę. Zaspokajają one naszą skłonność do lenistwa ruchowego i szukania wygody. Nie bez znaczenia jest także duże obciążenie uczniów nauką szkolną i pozaszkolną, wymuszające długie przebywanie w pozycji siedzącej. Jednocześnie modna jest, lansowana przez media, sylwetka wysportowana – szczupła w przypadku dziewcząt i dobrze umięśniona oraz silna u chłopców.Tę modę można i należy wykorzystać do zachęcania młodzieży do regularnego uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego w szkole i do udziału w programach prozdrowotnych realizowanych na terenie szkoły (liczymy na współpracę z rodzicami!).

Odpowiednio dobrana, duża aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi organizmu, pomnażaniu i zachowaniu zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną. Niedostatek ruchu powoduje, że rosnący organizm nie osiąga pełni rozwoju: ma mniejszą pojemność płuc, mniejszą wydolność fizyczną, słabsze mięśnie, gorszy refleks i koordynację ruchów. Rezerwa sił, które w sytuacjach trudnych mógłby uruchomić, jest niższa.

piramida zdrowego ywienia i srednia 450 x 631

10 zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym

Zasada 1. zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym zwraca uwagę na urozmaicenie diety w produkty z różnych grup. Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Na przykład produkty mleczne dostarczają wapń i białko, ale nie zawierają witaminy C, którą mają m.in. owoce i warzywa. Dlatego też należy wybierać i spożywać najbardziej wartościowe artykuły spożywcze z różnych grup żywności.

Zasada 2. przypomina o potrzebie codziennej aktywności fizycznej (zaleca się co najmniej 60 minut dziennie), dlatego u podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna. Codzienny ruch korzystnie wpływa na kondycję fizyczną i sprawność umysłową oraz prawidłową sylwetkę.

Zasada 3. dotyczy spożywania produktów zbożowych. Prawidłowo zaplanowany codzienny jadłospis powinien zawierać co najmniej 5 porcji produktów zbożowych, które są przede wszystkim głównym źródłem energii dla organizmu, zawierają wiele składników mineralnych i witamin, są także bogate w błonnik regulujący pracę jelit. Z grupy tej należy wybierać artykuły z tzw. grubego przemiału, są bowiem bogatsze w składniki odżywcze, zawierają więcej witamin, szczególnie witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy), składników mineralnych (magnez, cynk), oraz błonnika. Oprócz pieczywa pełnoziarnistego (ciemnego – razowego, typu graham), poleca się także ryż pełnoziarnisty niełuskany (brązowy), kaszę gryczaną i jęczmienną oraz razowy makaron.

Zasada 4. dotyczy grupy: mleko i przetwory mleczne, najważniejszego źródła wapnia w diecie, który jest niezbędny do budowy zdrowych kości i zębów. W żadnym produkcie spożywczym nie ma tak dużo, jak w mleku i jego przetworach, dobrze przyswajalnego wapnia. Mleko zawiera również witaminy (A, D, B2)i jest źródłem najwyższej jakości białka. Uczniowie zatem powinni albo wypijać 3–4 szklanki mleka dziennie albo część mleka zastępować przetworami mlecznymi (jogurty, kefiry, maślanka lub serami twarogowymi, podpuszczkowymi żółtymi).

Zasada 5. dotyczy grupy: mięso, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych, orzechy. Mięso, ryby, jaja i ich przetwory są w diecie źródłem pełnowartościowego białka, żelaza, cynku i witamin z grupy B. Ponieważ nasiona roślin strączkowych i orzechy są również źródłem wartościowego białka i wielu cennych składników mineralnych i witamin, włączone są do grupy produktów mięsnych. Z produktów mięsnych należy wybierać gatunki o małej zawartości tłuszczu (drób, wołowina, cielęcina). Ryby morskie (jak makrela, śledź i sardynka), warto spożywać ze względu na zawartość w nich korzystnych dla zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy n-3 i witaminy D.

Zasada 6: warzywa i owoce powinny być spożywane kilka razy dziennie w ramach głównych posiłków i pojadania (co najmniej 5 porcji dziennie). W diecie powinno się uwzględniać różnorodne warzywa (m.in. zielone: np. sałata, brokuł, szpinak, czy warzywa pomarańczowe: np. marchew, pomidor, dynia). Dietę należy też wzbogacać w owoce, zarówno świeże, jak i mrożone lub suszone oraz w mniejszej ilości w soki. Warzywa i owoce dostarczają składników mineralnych, witamin i flawonoidów. Są głównym źródłem witamin antyoksydacyjnych (C, E, karotenów), które mają działanie przeciwmiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Ponadto są źródłem błonnika regulującego czynności przewodu pokarmowego. Warto jednak wiedzieć, że owoce i soki owocowe oprócz wartościowych witamin i błonnika, dostarczają dużych ilości cukrów prostych, których spożycie powinno być jednak ograniczane. Dlatego też należy spożywać więcej warzyw niż owoców, a wśród soków wybierać raczej warzywne lub owocowo-warzywne.

Zasada 7. dotyczy tłuszczów. Większość tłuszczów w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych (np. olej rzepakowy, sojowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek). Tłuszcze powinny stanowić jedynie dodatek do potraw. Do smażenia poleca się stosowanie oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego bogatego w zdrowe jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Należy również ograniczyć produkty zawierające dużo cholesterolu (głównie podroby) i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych (wyroby ciastkarskie, cukiernicze, margaryny twarde, dania typu fast food). Dzieci i młodzież mogą zmniejszyć spożycie tłuszczów, ograniczając spożycie produktów typu fast food (frytki, hamburgery, cheesburgery, pizza) oraz chipsów, ponieważ mają bardzo dużą zawartość tłuszczów (33–48%).

Zasada 8. należy ograniczać słodycze ze względu na to, że cukier nie dostarcza żadnych witamin i składników mineralnych, a jego nadmiar prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej.

Zasada 9. zaleca ograniczanie spożycia soli kuchennej, czyli chlorku sodowego (NaCl) do 5 gramów dziennie (ilość ta obejmuje łącznie sól z produktów rynkowych i z dosalania potraw). W przybliżeniu odpowiada to płaskiej łyżeczce do herbaty. Sól w potrawach należy zastępować aromatycznymi ziołami, jak majeranek, bazylia, oregano, czosnek, tymianek itp. Ograniczać należy również spożywanie słonych przekąsek (chipsy, słone paluszki itp.). Duże ilości soli znajdują się także w gotowych daniach w puszkach, zupach i sosach w proszku.

Zasada 10. zwraca uwagę na ogromną rolę odpowiedniej podaży płynów. Dzieci i młodzież powinny pić codziennie co najmniej 6 szklanek wody. W przypadku dni o intensywniejszym wysiłku fizycznym (zajęcia WF czy inne zajęcia sportowe) podaż płynów powinna być znacznie większa. Zaleca się picie wody, herbatek owocowych niesłodzonych, soków warzywnych i owocowo- warzywnych i soków owocowych, ale w mniejszej ilości ze względu na zawartość cukrów.

Źródło: http://sztukaodzywiania.pl/component…ych/154-10-zasad-zdrowego-odżywiania

Ile powinno się ważyć?

Często korzysta się ze wskaźnika masy ciała (BMI- Body Mass Index) obliczanego wg wzoru:
BMI (Body BMI (Body Mass Index) – wskaźnik masy ciała. Współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach.

BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)2

BMI Wskaźnik masy ciała

BMI poniżej 18,5 niedowaga

BMI 18,6 – 25 prawidłowa masa ciała

BMI 25 – 29,9 nadwaga

BMI 30 – 39,9 otyłość

BMI powyżej 40 otyłość dużego stopnia